2009-08-04

MINI BOLERKO



Materiál: Panda, Niťárna Č.T. (97% bambusová střiž + 3% elastan), koupeno na Pletení pro radost
Spotřeba: 3 klubka
Jehlice: č. 3,5 a č. 3 na lem
Vzor I.: líc hladce, rub obrace
Vzor II.: lemy – střídáte 3 oka hladce, 2 oka obrace
Zkušební vzorek: 1 cm = 2,71 ok na jehlicích 3,5 pleteno hladce

PRINCIP
Bolerko je raglán pletený shora akorát bez předního dílu. Jakmile dosáhnete požadované délky bolerka či šířky rukávu, odložíte oka pro rukávy. Naberete kolem dokola okrajů oka na kulatou jehlici a upletete lem. Dokončíte rukávy: naberete na 4 jehlice či kulatou jehlici odložená oka jednoho rukávu, upletete lem. To samé pro druhý rukáv.

MOJE VERZE
pro vel. cca 40, obvod kolem výstřihu 57 cm a obvod rukávu 30 cm.

Nahodila jsem 104 ok na jehlice 3,5 a pletla vzorem I.
50 ok zadní díl,
46 ok rukávy (23 ok každý),
4 oka raglánové linie na zádech,
2 oka raglán. linie vepředu,
2 krajová oka.

1. řada (líc): Pletla jsem následovně: okrajové oko, jedno oko hl, nahodit, 23 ok rukáv hl, nahodit, 2 oka raglánová linie hl, nahodit, 50 ok zadní díl hl, nahodit, 2 oka raglánová linie hl, nahodit 1 oko hl, krajové oko.
2. řada (rub): Všechna oka obrace, nahozená oka anglicky (hl za zadní niť).
3. řada a další lícové se nahazuje podél raglán. linií dle principu 1. řady. Je dobré si označit místo raglán. linií. Nemusíte se pak tak soustředit na pletení.
Sudé (rubové) řady: jak se jeví, nahozená oka anglicky.

Chtěla jsem rukávy úzké a velmi krátké, změřila jsem si tedy obvod paže v místě, kde jsem chtěla rukáv ukončit, vyšlo mi 30 cm. Jakmile jsem se dostala na tuto šíři u rukávů, odložila jsem oka rukávů (provlékla jsem jimi jinou přízi a zavázala, pokud vlastníte pomocnou jehlici můžete ji použít). Co se týče raglán. linií na zádech 1 oko z každé jsem odložila s rukávy, druhé nechala k zadnímu dílu.

Lem: oka ze zadního dílu jsem přepletla na kruhovou jehlici č. 3 a kolem dokola okrajů nabrala oka pro lem. Lem jsem pletla vzorem II. Mám ho široký přibližně 7 cm. Není nutný tak široký. Chtěla jsem vyplést klubko, aby nebyly zbytky a pak jsem si říkala, že by to mohlo udělat i dobrý efekt. Délkou lemu se dá i trochu dohnat případná délka bolerka. Jakmile je lem hotový uzavřeme.

Dokončení rukávů: nabrala jsem odložená oka na 4 jehlice, přepletla dvě řady hl, pak pokračovala vzorem II. V délce lemu 2 cm ukončila.



PS: Viděla jsem toto bolerko poprvé u Svetlany na blogu. Stovky projektů v podobném duchu najdete na Ravelry, kde jsou většinou pod názvem OSW = One Skein Wonder. Což mně tedy z jednoho klubka nevyšlo, ale samozřejmě záleží na přízi, návinu, jehlicích apod. Originál je myslím na jehlicích č. 5 a silnější příze. Mimochodem návod byl zpoplatněn, takže originál návod neznám. Pár pletařek psalo, že ho také neměli k dispozici a pletly jako shora dolů pletený raglán, tak jsem to také vyzkoušela, výsledek vidíte :o))
Originál návod od Stefanie Japel za 5 dolarů :o))
Musím říci, že projekty, které jsem viděla na Ravelry seděly lépe než tento, ale tím nechci znevažovat práci druhých a především děkuji Stefanie za nápad a inspiraci.

Žádné komentáře: