2010-09-08

Ruční barvení vlny

Už to budou pomalu dva roky, co  jsem si vyzkoušela ruční barvení příze. Miluji barvy, příze a malování, takže mě to moc bavilo. Načetla jsem toho tenkrát o barvení docela dost, pídila jsem se spíš po přírodním barvení, protože jsem chtěla vlnu použít pro dítko...
Dá se barvit různými rostlinkami, kurkumou apod. Já jsem nakonec, protože jsme tenkrát bydleli v paneláku a s plazícím se mimčem, skončila u potavinářských barev.  Sehnat se dají v drogerii. Je to levné a nenáročné barvení. Barvila jsem v mikrovlnce. :-))

Objednala jsem si 1 kg merino vlny u firmy Merino Týn nad Vltavou. Je to 100% merino vlna za příznivou cenu. Na různé pokusy, které nemusí vyjít, je to docela výhodný kauf...

Takto dopadl první obarvený kousek, druhý byl podobný a pak už byly jen jednobarevné modré a oranžové, bohužel jsem si je nenafotila...

Princip barvení potravinářskými barvami v mikrovlné troubě:
  1. Příslušná barva se rozpustí ve vodě, poměr barva:voda, záleží jak moc intezivní odstín chcete dosáhnout. Barvy pak lze kombinovat přímo na vlně ... efekty vychází zajímavě , inspiraci se meze nekladou
  2. vlnu namočíte ve vodě s trochou detergentu (pracího prostředku na vlnu), vymačkáte přebytečnou vodu...
  3. na pracovní plochu si připravíte kus potravinářské fólie, položíte vlnu...
  4. štětcem nanesete příslušnou barvu/y; pro rovnoměrnější zbarvení lze místo štětce namočit přímo do nádoby s barvou, je akorát větší spotřeba barvy
  5. zabalíte do fólie
  6. stočíte do nádoby, kterou lze použít do mikrovlny
  7. dáte na 3 minuty do mikrovlnky (výkon, já jsem pouštěla na 700, víc naše trouba ani neuměla)
  8. poté otočíte na druhou stranu, kvůli rovnoměrnosti probarvení (pozor pálí!) a ještě jednou na 3 minuty do mikrovnky
  9. poté vyndat a propláchnout v horké vodě až nebarví, v horké vodě nechat i schladnout, aby vlna nedostala teplotní šok a moc se nesrazila...
  10. buď přímo do rozmíchané barvy na začátku nebo do vody viz bod 9) přidat trochu octa jako ustálovadlo...
Výběr barev je docela obstojný.  Barvy dobře drží a nepouští,  jsou levné.
Lze je použít jen na materiál živočešného původu vlna, hedvábí... Mínusem je také omezená kapacita mikrovlnky...

Z mých obarvených klubíček vznikla jednoduchá dětská deka, pletená líc i rub hladce. Na jehlicích č. 7.  Co pruh to jedno klubko. Předposlední pruh je o řadu kratší :-((( hmm nevyšlo. Že by nebyl všude stejný návin??? 




Tady dece chybí ještě dva pruhy.... a malý pomocník :-)))

 


Na deku padlo 8 klubíček po 100g. Ze zbylých dvou klubíček vznikla "Michelin" vesta, pletená raglánem shora (jak jinak :-)))... Ještě letos ji nosíme! Patří mezi oblíbené! Na otázku: "Jakou vestu chceš" je vždy odpověď: "Tu velkou!!! :-))))

Nakonec ještě jeden barvicí experiment a zároveň první plstění v pračce.
Tentokrát jsem barvila až po upletení a poté ještě dala zplstnatět do pračky (vyprala na 90).
Materiál: Tuzemská ovčí vlna (100% ovčí vlna)
Není ta kabelka sladká ???? :-)))) Měla být červeno-žlutá. Barva byla malinová, trošku z toho vyšli maliny se šlehačkou :-)))



Od té doby jsem nic nebarvila ani neplstila, ale až budou opět příhodnější podmínky (dítka víc samostatná) tak se k tomu chci občas vrátit :-))))

Na stránkách o Předení toho najdete o barvení více, další techniky apod.

1 komentář:

Klarina řekl(a)...

Konečně jsem našla barvení vlny. :-D Nemáte zkušenost s barvením v troubě? Mikrovlnku nemám. :( A ta deka je úžasná. Taky chci, jak je velká? Mov dík za inspiraci. ;)